Stalingrad

Německo-český pohled na hrůzy zlomové bitvy 2. světové války od producentů slavné Ponorky aneb „I Němci trpící u Stalingradu byli jenom lidé“.

Ano, ta velká zima na přelomu let 1942 a 1943. Sněhu tenkrát bylo opravdu dost, a děti se moc těšily na Ježíška. No ve Stalingradu tenkrát „zařvalo“ přes 2 miliony lidí. Z toho zhruba 750 000 sovětských vojáků a jejich spojenců, 850 000 příslušníků německé armády a kolem půl milionu civilistů. Ze čtvrtmilionové Paulusovy 6. armády přežilo zhruba 6000 mužů. Toliko historická fakta.

Ale něco takového skupinka německých vojáků, která v úvodu filmu odpočívá ve slunné Itálii, nemůže tušit. Hrudi mají ozdobené čerstvými metály za působení na frontě v severní Africe, popíjejí, balí holky a svět je krásný. Poručík Witzland (Thomas Kretschmann z Pianisty nebo King Konga) a jeho přátelé a spolubojovníci jsou optimisticky naladěni dokonce i během cesty vlakem na východní front. Vždyť Vůdcova vojska nezadržitelně postupují a Rusko bude brzy součástí Třetí říše. V podstatě je to jen takový zimní výlet...

Německým filmařům se nestává často, aby nalezli odvahu zpracovat tématiku 2. světové války. Natočit příběh z té doby z pohledu obyčejných německých vojáků a přitom realisticky poukázat na válečné zločiny nacistů, to není oříšek, ale pořádný ořech. Samozřejmě, stejně jako v případě Ponorky či Pádu Třetí říše, se to ani tentokrát neobejde bez určitého zjednodušení. Obyčejní vojáci jsou celkem sympaťáci, kteří se řízením osudu ocitli na špatné straně rozbombardovaných stalingradských trosek a k zabíjení ruských civilistů je nutí ty důstojnické lidské svině. A ta největší z nich má v tajném bungru vedle nakradených zásob i přivázanou Danu Vávrovou, kterou pravidejně souloží aby mu nebyla zima. Poselství je jasné. Obyčejný voják trpěl stejně jako zvíře. Válka je zlá. Scheisse!

Ovšem během promítání v USA byl film tvrdě kritizován právě za údajné vzbuzování dojmu, že prostí němečtí vojáci neměli podíl na válečných zvěrstvech. Ale stejně se pohled (v tomto případě přiměřeně realistický) na stalingradskou bitvu z pohledu poražených cení. V České republice (a za účasti českých herců, hlavně nepřehlédnutelný Karel Heřmánek v roli kapitána Muska) natočený film Josepha Vilsmaiera samozřejmě neobsahuje velké tankové či letecké bitvy jako ruské hrdinské opusy, ani neohromí precizní výpravou jako Annaudův Nepřítel před branami, který se na Bitvu o Stalingrad díval zaměřovací optikou snipera Zajceva. Je vidět, že peněz nebylo nazbyt, ale o to intenzivněji se tvůrci soustředili na téměř komorní drama několika vojáků, kteří se poté, co prošli peklem pouličních bojů a služby v trestním oddílu, rozhodli dezertovat a na vlastní pěst uniknout z mrazivě pekelného stalingradského kotle.

Stalingrad je dobrý film. To hlavně díky solidním hereckým výkonům, několika extrémně drsným scénám a realistickému zobrazení krutých podmínek, z něhož vám před televizorem zkřehnou prsty u nohou. Ostatně původní scénář napsal Christoph Fromm, který vytvořil opravdu drsný a místy až realisticky nechutný, jak se vyjádřili producenti, obraz této bitvy. Ten byl právě pro svou explicitní drsnost nakonec odmítnut a přepracován třemi dalšími scenáristy. Frommovo jméno se nakonec ani neobjevilo v titulcích. Inu z toho plyne ponaučení, že zobrazovat krutost války ve své nahé podobě se mnohdy opravdu nevyplácí.

Přesto však ve filmu zůstalo dostatek scén, aby se dal považovat za minimálně „blížící se realitě“ Od polního lazaretu, kde se řežou zraněné končetiny pilou, přes otočku ruského tanku na okopu s německým vojákem, torzo těla zírající v němém úřasu co se to vlastně stalo a co mu ten tankový granát udělal, až po střílení zraněných – simulantů. Má to atmosféru, byť samozřejmě krutosti a svibstvu té doby se snad žádný film nemlže dost přiblížit. Snad jen nějaká sadistická amorální prasárna.

Stalingrad z roku 1993 je tak částečnou sebereflexí, snad zpodobněním že na obou stranách fronty to stálo za velký kulový a samozřejmě taky historickým kouskem, který je skvělou alternativou velkolepým ruským válečným eposům plných neohrožených hrdinů. Tihle hrdonové jsou těmi tragickými. Prohráli válku s trpěli jako hovada. A nejen na omrzliny.

BD DISK
Film před časem vydaný na DVD trpěl jedním zásadním nedostatkem a to ořezem do televizního formátu 4:3. Současné BD vydání naštěstí tuto čuňárnu eliminuje, ovšem jestli se těšíte na křišťálově čistý obraz, nechte si zajít chuť. Obraz je průměrný a bohužel v tomto vydání, soudě podle testovaného disku, bohužel není ani plynulý. Jestli se jedná o vadný kus, nebo o chybu na celé várce, těžko říci. Dalším smutným poznatkem je fakt, že disk je bonusu prostý, což u tak „velkého“ filmu trochu zamrzí. Třeba speciální německé edice se bonusy jen hemžily. Ostatně Bitva o Stalingrad je natolik silným tématem, že doprovodných materiálů k ní existuje více než přehršel.

Producenti klasického válečného filmu Ponorka přinášejí příběh nejdelší a nejkrvavější bitvy 2. světové války. Hitlerovy příkazy zněly neustupovat a nevzdávat se, v kruté zimě tak zahynuly více než dva miliony mužů. Boj o Stalingrad se tak stal přelomem ve vývoji války a Německo se z této zničující porážky nikdy nevzpamatovalo. Brutální realitu můžete vidět očima německého důstojníka Hanse von Witzlanda (Thomas Kretschmann) a jeho čety. Sledujte příběhy obyčejných německých vojáků, kteří poznávají pravou povahu režimu a nadšení z budování Třetí říše u nich pomalu přechází v rozčarování a v touhu dostat se za každou cenu domů.

Strhujúci obraz nemeckého obliehania Stalingradu. Na jar roku 1942 Hitler porušil pakt o neútočení a nemecké vojská sa vydali na ťaženie proti Sovietskemu zväzu. Hitler podcenil silu Červenej armády a bol presvedčený, že kľúčové mesto Stalingrad sa jeho vojsku podarí dobyť ešte pred krutou ruskou zimou. V ťažení proti Rusku však vojakom neboli najväčším nepriateľom guľky protivníkov, ale zima a hlad. Nemeckí vojaci boli slabo oblečení a nedostatočne zásobení jedlom, a tak veľká časť z nich doslova zamrzla a umrela od hladu bez pomoci svojich veliteľov. Protivojnové posolstvo filmu Stalingrad čerpá inšpiráciu zo slávnych vojnových filmov ako Olovená vesta (r. Stanely Kubrick), Apokalypsa teraz (r. Francis Ford Coppola) alebo Čata (Oliver Stone). S autentickosťou zobrazuje ťaženie nemeckých vojakov, ktorí kvôli Hitlerovej posadnutosti mocou položili pri obliehaní Stalingradu svoje životy. Zároveň je bolestnou pripomienkou toho, že v vo vojnových hrách mocných sú ľudskí jedinci, či už rad oví vojaci alebo civilné obyvateľstvo, iba málo významnými figúrkami na bojovej šachovnici. (oficiální text distributora)