Přežili jsme invazi

Pokud vám název filmu Přežili jsme invazi lehce evokuje jméno snímku Přežili jsme Ardény, který v naší distribuci vyšel v roce 2004, pak jste na správné stopě.

A ve chvíli, kdy zjistíte, že je pod ním podepsán stejný režisér Ryan Little, můžete s klidným svědomím říci „Bingo“. V originále se totiž tento film jmenuje Saint and Soldners: Airborne Creed, zatímco jeho předchůdce z roku 2003 se v názvu obešel bez Airbornéského přívlastku. Takže hurá zpátky do Normandie po Dni Dé. Budeme zase válčit. Samozřejmě, vkomornějším duchu a s nízkým rozpočtem. Což je zřejmé již od prvních obrázků, kdy mladý německý důstojník, poté co láskyplně došvitoří se svým synáčkem v Německu,  odvelí popravu dvou civilů. Nepochybně odbojářů.

Tentokrát je film zaměřen na americké výsadkáře, součást jednotek, jež měly v srpnu podpořit Spojence vyloděné před dvěma měsíci v Normandii. Konkrétně na tři z nich, kteří se po nočním seskoku zatoulali na území obsazeném Němci. Což slibuje slušnou válečnou odyseu, v níž by o nějaké to drámo či akci, nemusela být nouze. Navíc pro lacinější film, který si nemůže dovolit velkorysé masové válečné scény i dobrá volba. Stačí totiž málo. Dobové uniformy a zbraně, les a pár baráků. Omáčku okolo zajistí dialogy a třeba i smačná francouzská odbojářka, která to dobře umí s flintou. Zajcev hadr.

Vojáci tak podle předpokladu jdou nepřátelskou krajinou, tu minou nepovedenou atrapu zříceného Messerschmidta, tu zase skupinku mrtvol kamarádů, kteří neměli tolik štěstí jako oni (nepřežili), pokecají o Hitlerovi a Árijcích (konkrétně o programu Lebensborn) a taky si podle předpokladů „zapifají“ s Němčoury. A do toho, aby to bylo trochu více emotivnější, se mihne flashback se vzpomínkami na civilní dobu. Postavy tak získávají kouzlo osobnosti. Jeden je flanďák, druhý zamilovaný romantik s foťákem a ten třetí drsoň s punkerským sestřihem. Takže tu máme romantika, flanďáka a pankáče na válečném vandru. Jen by se kluci mohli při přechodu otevřeného prostranství trochu krýt a ne si vesele v hloučku vyšlapovat, jako na nedělní procházce.

Vandr skončí, když se naši hrdinové „zapletou s místním odbojem“ (odbojář s velkým černým baretem vypadá fakt komicky)a nastává ta dramatičtější část filmu, v níž se dokonce objeví i tank a která graduje ždímačkou na city spojenou s hodně dlouhým umíráním. A aby toho nebylo málo, dojde i na pokec mezi nepřátelskými vojáky, ve stylu: „Válka je vůl“. Tady se už hodně tlačí na pilu-

Není to nic oslnivého, ani typická blitka, která se nedá přežít. Prostě jen průměrná válečná blbina, kde na sebe všichni střílejí vyrovnaní v řadě, nesmyslně se útočí v pár lidech na těžkou techniku a nácky okupovaným územím se nelogicky potulují i náckové oblečení do amerických uniforem, což si autor vypůjčil z bitvy o ardénské kopce. Mimochodem i v řazení filmu jde najít botu. Jednička se odehrávala v ardénách, dvojka pár měsíců po Normandii. To je fajn, až na fakt že napřed byla Normandia a pak až Ardény. Ale to je jen detail.

A ještě malá perlička na závěr. Obal praví, že film se jmenuje Přežili jsme invazi. Dabing zase, že Přežili jsme válku. Kde je pravda? A tušíte kdo přežil tu invazi, které vlastně ani nebyl součástí? Pokud máte hodinu a půl zbytečného času, můžete to zjistit. A ani to moc nebude bolet.

15. srpna 1944 uskutečnily americké jednotky invazi do francouzského Provensálska, aby tu podpořily a ochránily spojenecké vojáky, kteří se v Normandii vylodili 6. června téhož roku. Po nočním seskoku se musí tři parašutisté na zemi shledat se svými spolubojovníky ve vesnici Les Arcs. Tady pomáhají místnímu odbojovému hnutí osvobodit několik jeho členů a organizují přepadení německé obrněné jednotky. Bude prolita krev, některým zhasnou veškeré naděje, jiní naleznou lásku, ale každý z mužů se změní...navždy. (oficiální text distributora)