Čas hrdinů

Ian Fleming stál u zrodu nejznámějšího agenta na světě, Jamese Bonda, což je všeobecně známá věc. Stejně tak však stál u zrodu 30. komanda Královské námořní pěchoty, což je už méně profláknutá informace.

A to i přes fakt, že právě toto komando se díky svým úkolům, které by se daly charakterizovat jako speciální nasazení, skrytá působnost za nepřátelskou linií, či získávání kódů, tajných informací, včetně plánů nových zbraní, stalo legendou. Přísně tajnou legendou. A byl to právě Fleming, který určoval většinu cílů této jednotky, včetně návrhů jak by se jich mohlo co nejúčinněji dosáhnout. Pravda, některé z těchto návrhů byly značně inovátorské, až fantasmagorické, ale i přes to jednotka slavila velké úspěchy, od zajištění plánu minových polí a obrany Sicílie, přes norský Trondheim, kde Němci zkoušeli nové magnetické miny, až po odpalovací rampy raket V1.
Skvělý námět na skvělý film, který by mohl vzkřísit zašlou slávu komanďáckých bijáků? Rozhodně.

Což si evidentně myslel režisér Adrian Vitoria, ale bohužel si to nemysleli producenti, kteří na jeho realizaci nesehnali dostatek peněz. A tak tu místo bombastického válečného trháku máme jen další válečný videosnímek v řadě, kterému nedostatek financí čouhá z každého záběru a bohužel ani jehož příběh, honosící se otřepaným logem „na motivy skutečných událostí“, nepatří k těm, které by diváka převálcoval jako lavina německých horských myslivců se sadistickým, dle zjevu jistě přiteplalým oficírem.

Nejznámějším ksichtem filmu je Sean Bean v roli drsňáckého majora (nadřízenými je nenáviděl, nicméně respektován) a hlavním protagonistou je vojín Bob Rains (Danny Dyer), který se poněkud krkolomným způsobem dostává z vojenské věznice ke komandos, které, zrovna jako na potvoru, čeká obtížný a samozřejmě přísně tajný a samozřejmě náročný úkol.

A právě zde tvůrci mohli lehce přitlačit na pilu a vybírat, neboť reálná historie 30.komanda je na podobné úkoly poměrně bohatá. Od sklonku roku 1942, kdy Flemingovi komandos zajistili v alžírském štábu italského vojenského námořnictva cenné informace v podobě plánů pohybu italské a německé flotily, až po rok 1945, kdy komandos v zámku nedaleko německého Tambachu zajistili kompletní archív německého námořnictva, absolvovali tito vpodstatě neznámí muži desítky akcí, ve všech možných koutech Evropy. Třeba ve Francii, kde muži 30.komanda přepadli velkou pěstírnu žampionů u Houilles, kde v podzemních prostorech Němci pracovali na prototypu akustického torpéda.
Bohužel akce filmového komanda patří spíš k těm triviálnějším. Stejně jako předvídatelným.

Operace pod krycím názvem Grendel, jehož cílem je zajistit vyspělou radarovou techniku nácků v Norsku, se odvíjí podle všech pravidel příběhů všech možných i nemožných filmů o speciálních jednotkách vysazených v týlu nepřítele, které měli třeba zlikvidovat Děla v Navarone, nebo infiltovat nacistický zámek tam, kde orli nelétají. Nepovedený výsadek, esesáci slídící po stopě jako nadržení němečtí ovčáci cítící hárající fenu, místní spojka - podpora v podobě šmačné blondýny, odříznutá naplánovaná cesta zpět a ve finále německá přesila. Sem tam trochu patosu, bohužel místy prázdné záběry a brutálně useknutý závěr... filmařům asi definitivně došly kačky a tak tento čas hrdinů ustřihli tak rychle jak jen mohli.

Čas hrdinů je tak promarněnou příležitostí na slušný biják, která brutálně (brutálněji než německý oficír popravující před kamerou norské civilisty) promrhala potenciál zamýšlené předlohy vycházející z reality, díky čemuž vzniklo jen další válečné béčko o dalším válečném komandu, v němž Ian Fleming (který mohl být třešničkou na dortu) nehraje téměř žádnou roli.

P.S. Reálné 30. komando bylo po válce rozpuštěno. Nicméně koncem roku 2010 britské ministerstvo obrany připustilo, že tato jednotka bylo znovu zformována a v současnosti se nachází v bojové misi v Afghánistánu, kde její členové "svými metodami" pátrají po velitelích Talibanu i členech al-Káidy a úkrytech zbraní.

Odkazy